مصرف ماهی در بارداری چگونه است؟

مصرف ماهی در بارداری چگونه است؟

مصرف ماهی در بارداری چگونه است؟

جیوه به عنوان یک فلز خطرناک برای جنین شناخته می شود. بسیاری از بانوان باردار به دلیل اینکه متوجه شده اند برخی از ماهی ها به دلیل تغذیه ای که دارند، دارای جیوه هستند، از مصرف ماهی در بارداری خودداری می کنند. اما آیا واقعا باید مصرف ماهی در بارداری را قطع کرد؟ با وجود فواید مصرف ماهی برای بانوان باردار، قطع کردن آن به طور کامل می تواند مضرات زیادی را به همراه داشته باشد. ولی اگر به اندازه ماهی مصرف کنید، نه تنها شاهد عوارض جدی برای سلامت جنین خودتان نخواهید بود، بلکه از فواید ماهی نیز بهره مند می شوید. با این حال هر نوع ماهی برای مصرف در دوران بارداری بی خطر نیست. با ما همراه باشید تا شما را با نحوه مصرف ماهی در دوران بارداری و همچنین ماهی های مفید و مضر برای این دوران آشنا کنیم.

مزایای مصرف ماهی در بارداری

ماهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و ترکیبات مغذی دیگر، می تواند یک انتخاب عالی برای مصرف در دوران بارداری باشد. یکی از مهم ترین مواد مغذی موجود در ماهی با نام کولین شناخته می شود. این ماده تاثیر زیادی روی رشد طناب نخاعی داشته و باعث افزایش رشد شناختی کودک می شود. مادران بارداری که در طول دوره بارداری خود یک تا سه بار در هفته ماهی می خورند، کمتر از سایر افراد با مشکل بالا رفتن فشار و کلسترول خون مواجه شدند.

علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهند که احتمال زایمان زودرس در بانوان بارداری که در سه ماهه اول و دوم بارداری خود کمترین میزان اسیدهای چرب را مصرف کردند، بیشتر بوده است. بنابراین، اسیدهای چرب موجود در ماهی می توانند نقش مهمی را در سلامت جنین و مادران باردار ایفا کنند. بنابراین، مصرف به اندازه ماهی در طول بارداری نه تنها مضر نیست، بلکه فواید بسیار زیادی را نیز به همراه دارند.

میزان ماهی مجاز برای مصرف در دوران بارداری

ماهی حاوی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مختلفی است که هر کدام نقش مهمی را در سلامت عمومی بدن ایفا می کنند. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا، کولین، پروتئین، سلنیوم، ویتامین D، ویتامین B12 و آهن از جمله ترکیبات موجود در ماهی ها هستند. مصرف این مواد مغذی موجود در ماهی برای بانوان باردار بسیار مفید است. توصیه می شود که بانوان باردار در طول هفته 250 الی 350 گرم ماهی میل کنند تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوند.

بهترین ماهی ها برای مصرف در دوران بارداری

به دلیل بحث وجود جیوه در برخی از ماهی ها، لازم است که بانوان باردار احتیاط بیشتری برای انتخاب ماهی برای دوران بارداری داشته باشند. بهترین ماهی در بارداری، ماهی است که جیوه کمتری داشته باشد. ماهی سالمون و قزل آلا دو نوع از بهترین ماهی هایی اند که در دوران بارداری مفید هستند. با این حال اگر این ماهی ها را میل نکردید، می توانید ماهی های آنچوی و ساردین را میل کنید و از خواص بی نظیر آن ها بهره مند شوید.

منع مصرف ماهی در بارداری

مصرف ماهی در بارداری می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. اما برخی از ماهی ها دارای جیوه بالایی اند و مصرف آن ها در دوران بارداری می تواند مضر باشد. از این رو اگر می خواهید از خواص مصرف ماهی در بارداری بهره مند شوید، باید از ماهی های دارای جیوه زیاد دوری کنید. با توجه به تفاوت پرورش ماهی های مختلف، میزان جیوه در آن ها نیز متفاوت است. اما در حال حاضر، ماهی های زیر در گروه ماهی های دارای جیوه زیاد و ممنوع برای مصرف در دوران بارداری شناخته می شوند.

  • کوسه
  • اره ماهی
  • شاه ماهی
  • خال مخالی
  • شمشیر ماهی
  • کاشی ماهی
  • نیزه ماهی

خطر مصرف ماهی جیوه دار در بارداری

جیوه از جمله فلزاتی است که در همه جا وجود دارد. حتی هوایی که تنفس می کنیم نیز دارای جیوه است. بنابراین در حالت عادی همه ما مقدار زیادی جیوه وارد بدن خودمان می کنیم، اما این موضوع زمانی خطرناک می شود که جفت در شکم شما وجود داشته باشد. چرا که در این صورت جیوه از جفت عبور می کند و وارد بدن جنین می شود.

غلظت بالای جیوه در بدن بانوان باردار می تواند باعث مختل شدن رشد مغز شود و سیستم عصبی جنین را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این موارد، زبان، مهارت های شناختی و حرکتی دیداری جنین نیز تحت تاثیر این ماده قرار می گیرد. بنابراین، مصرف ماهی جیوه دار در بارداری باید حتما محدود شود.

در بارداری ماهی بخوریم یا نخوریم؟

تا به اینجای مقاله در مورد دستورالعمل مصرف ماهی در بارداری صحبت کردیم. خوردن ماهی در دوران بارداری می تواند به شما برای تامین مواد مغذی مختلف کمک بسیار زیادی کند. در دوران بارداری مصرف پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 مفید است. اما زیاده روی در مصرف این ترکیبات نیز می تواند بسیار مضر و خطرناک باشد.

بهتر است که نگران وجود جیوه در ماهی نباشید. حتی اگر ماهی های جیوه دار را میل کنید، باز هم مقدار جیوه ای که وارد بدن می شود آنقدر زیاد نیست که خطرات جدی را برای زنان باردار به همراه داشته باشد. تکامل مغز و بینایی کودک شما وابسته به اسیدهای چرب سالم موجود در بدن شما است که در ماهی وجود دارند. بنابراین، برای اینکه این اسیدهای چرب را به صورت طبیعی وارد بدن خودتان کنید، حتما از ماهی های مفید به اندازه در دوران بارداری استفاده کنید. فقط فراموش نکنید همانقدر که مصرف به اندازه ماهی در بارداری مفید است، مصرف بیش از اندازه آن می تواند بسیار مضر باشد.

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *