بعد خوردن ماهی، چه چیزایی نباید خورد؟ چه چیزایی باید خورد؟

بعد خوردن ماهی، چه چیزایی نباید خورد؟ چه چیزایی باید خورد؟

بعد خوردن ماهی، چه چیزایی نباید خورد؟ چه چیزایی باید خورد؟

در طب سنتی برای هر یک از غذاهایی که مصرف می کنیم، یک طبع خاص در نظر گرفته شده است. ماهی یکی از گوشت های پرفایده با درصد پروتئین بالا است که می تواند با خواص بی شماری که برای بدن دارد، نقش مهمی را در سلامت عمومی بدن و رشد عضلات ایفا کند. با این حال به دلیل طبع بسیار سرد ماهی، باید دقت کافی برای خوردن آن داشته باشید. بعد خوردن ماهی باید یک سری خوراکی هایی را برای متعادل کردن طبع ماهی میل کنید. همچنین، از خوردن بعضی از خوراکی ها نیز دوری کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که بعد خوردن ماهی چه چیزهایی بخورید و از خوردن چه چیزهایی پرهیز کنید.

بعد ماهی چی بخوریم؟

ماهی به عنوان یکی از بهترین خوراکی هایی است که می توانید در طول روز مصرف کنید و از خواص بی شمار آن بهره مند شوید. ماهی طبع بسیار سردی دارد و باید برای متعادل کردن مزاج آن، از خوراکی های گرم بعد از خوردن ماهی استفاده کنید. توصیه می شود که برای گرم کردن بدن خودتان از گردو و مغزیجات گرم مانند بادام و کشمش استفاده کنید. همچنین می توانید با مصرف چند عدد خرما بعد از میل کردن ماهی، شرایط بدن خودتان را به سمت تعادل ببرید.

مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که می توانید بعد خوردن ماهی آن ها را میل کنید و از خواص بی نظیر آن ها بهره مند شوید. زنجبیل از جمله گیاهان مفید برای کاهش سردی ماهی است که می توانید آن را به ماهی اضافه کنید یا در شیر حل کرده و میل نمایید. آویشن نیز همین خاصیت را دارد و بهتر است به عنوان ادویه روی ماهی ریخته شود. اگر عادت دارید از خوراکی های گرم و خوشمزه بعد از غذا استفاده کنید، میل کردن یک قاشق چای خوری عسل نیز می تواند برای شما کمک کننده باشد. پس به طور خلاصه خوراکی ها و مواد غذایی مفید برای مصرف بعد از ماهی شامل موارد زیر هستند:

  • خرما
  • عسل
  • گردو و کشمش
  • زنجبیل
  • آویشن

خوراکی های ممنوع بعد خوردن ماهی

همانطور که مصرف خوراکی هایی با طبع گرم می تواند برای کاهش طبع سرد ماهی مفید باشد، مصرف خوراکی هایی با طبع سرد بعد از خوردن ماهی کاملا مضر است. بعد خوردن ماهی باید از میل کردن غذاهایی که طبع سرد دارند، جدا خودداری کنید. در غیر این صورت ممکن است شاهد بروز عوارض زیادی از جمله بی حالی، حالت تهوع، خستگی و سرگیجه شوید. در ادامه به خوراکی های ممنوع بعد خوردن ماهی اشاره می کنیم.

دوغ

دوغ یک نوشیدنی خوشمزه است که احتمالا بعد از خوردن ماهی برای نوشیدن آن وسوسه می شوید. به خصوص اگر در حال ترک کردن نوشابه و نوشیدنی های شیرین باشید. اما باید بدانید که دوغ جزء نوشیدنی هایی است که طبع بسیار سردی دارد. مصرف دوغ بعد از ماهی می تواند باعث ناراحتی های گوارشی شود. اسهال شدید و استفراغ از جمله مشکلات مصرف دوغ بعد از ماهی است. همچنین نوشیدن دوغ می تواند ضعف بدن را به همراه داشته باشد. اگر طبع بدن شما سرد است، ممکن است بعد از نوشیدن دوغ دچار سستی و سردرد شوید.

ماست و شیر

بهتر است که چند ساعتی بعد خوردن ماهی به فکر خوردن ماست و شیر نیفتید. ماست و شیر از خانواده لبنیات هستند و طبع فوق العاده سردی دارند. مصرف ماهی در کنار ماست و شیر باعث سستی بدن و بروز مشکلات گوارشی می شود. اگر بعد از خوردن ماهی، ماست و شیر میل کنید؛ احتمال بروز لکه های پوستی و آلرژی افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، سیستم عصبی شما دیگر عملکرد مناسبی نخواهد داشت. بنابراین، اگر ضعف معده دارید و در عین حال طبع بدن شما سرد است، از ماست و شیر بعد خوردن ماهی استفاده نکنید.

تخم مرغ

ماهی دارای پروتئین زیادی است. ورزشکاران برای اینکه پروتئین بیشتری مصرف کنند، ترجیح می دهند که مقداری تخم مرغ نیز بعد از ماهی میل کنند. اما نمی دانند که تخم مرغ و ماهی هر دو می توانند باعث تولید سودا در بدن شوند. از نظر طب سنتی با بالا رفتن سودا در بدن، احتمال بروز بیماری های مزمن مانند افسردگی و یبوست را افزایش می دهد. پس سعی کنید که بلافاصله بعد از ماهی تخم مرغ نخورید.

آب

نوشیدن آب بعد از یک غذای پرادویه و تند مانند ماهی قطعا برای شما لذت بخش است. ولی باید بدانید که بعد خوردن ماهی نوشیدن آب اصلا مفید نیست. به خصوص اینکه می تواند مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد. تا 2 ساعت بعد از خوردن ماهی، نباید آب میل کنید. اگر هم احساس تشنگی زیادی دارید، بهتر است که مقدار کمی سرکه یا آب نارنج بخورید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد نکات مهم بعد خوردن ماهی با شما صحبت کردیم. اگر بخواهیم مطلب را خلاصه کنیم، باید بگوییم که بعد خوردن ماهی مصرف غذاها و خوراکی های سرد ممنوع و مصرف خوراکی های گرم مفید است. از جمله خوراکی های گرم می توان به خرما، زنجبیل، آویشن و گردو اشاره کرد. خوراکی های سرد نیز شامل ماست، دوغ، شیر و … هستند که می توانند بعد خوردن ماهی برای شما دردسرساز شوند. اگر بعد خوردن ماهی احساس سرگیجه و سستی در بدن خودتان دارید، بهتر است که مقداری چای نبات بخورید. نبات به دلیل طبع بسیار گرم خود، می تواند سردی ماهی را از بین ببرد. اگر کمی زعفران به چای نبات اضافه کنید، تاثیر آن چندین برابر می شود. البته به شرطی که باردار نباشید و نخواهید برای بارداری اقدام کنید.

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *